شاید به همین خاطر که حتی اگه بدونیم قاتل کیه تا نفهمیم چرا به این کار دست زده، انگار یه حلقه گمشده یا یه قطعه ناقص داریم که باید بذاریمش سرجاش. نکته جالب ماجرا اینجاست که تو تمام مراحل جست و جو این حلقه گمشده باعث ایجاد کشش و جذابیت فیلم میشه؛ ولی وقتی که همه چیز آشکار میشه و پرده ها میفته؛ جذابیت و هیجان فیلم به اوج خودش می رسه و لحظه درک حقیقت، لذت بخش ترین تجربه تو هنگام دیدن یه فیلم پلیسی محسوب میشه.

هالیوود تقریبا از 110 سال پیش فیلم های پلیسی زیادی تولید کرده که محبوبیت این فیلم ها نشون میده، مردم به خوبی تونستن با اونها ارتباط برقرار کنن و از دیدنشون لذت ببرن. فیلم های پلیسی در اصل زیر ژانر فیلم های اکشن هستن که توشون گاهی آثار کمدی اکشن هم دیده میشه. اما برترین فیلم های پلیسی، آثار کلاسیکی هستن که اکشن هیجان انگیز یا حتی اکشن جنایی با تم وحشت رو دنبال می کنن.

برای آشنایی بیشتر در ادامه به برخی از بهترین فیلم های پلیسی که نه تنها مورد توجه منتقدان قرار گرفتن بلکه در بین طرفدارای این ژانر هم خیلی پرطرفدارن، اشاره می کنیم:

 

فیلم جان سخت ( Die Hard)

 با وجود این که تقریبا 30 سال از تولید این فیلم متفاوت اما تاثیرگذار می گذره، داستان این فیلم هنوز اونقدر هیجان انگیزه که نه تنها بروس ویلیس را به یه ستاره بزرگ تبدیل کرده بلکه خیلی از فیلمسازا تا خود امروز در حال تاثیر گرفتن و دنبال کردن این شیوه از فیلم سازی هستن.

جان سخت داستان یه افسر پلیس نیویورکی به نام مک کلین که همیشه در زمان نامناسب در مکان نامناسب پیداش میشه. بعد از این که هانس گروبر، مغز متفکر جنایتکارا یه ساختمان اداری کامل رو گروگان می گیره، مک کلین که همسرش هم جزء گروگان هاست؛ وارد ماجرا میشه. البته اون چیزی که این فیلم را به یاد موندنی و متفاوت می سازه؛ دیالوگ ها و سکانس های خارق العادشه که با وجود صحنه های اکشن، جان سخت را به یه فیلم به یاد موندنی تبدیل کرده.

 

فیلم فراری ( The Fugitive )

فیلم فراری به کارگردانی اندور دیویس از جمله فیلم هاییه که تو زمان خودش سروصدای زیادی به پا کرد. چون از یه طرف داستان اکشن و معمایی فیلم به قدری پر رمز و راز و جذاب بود که به راحتی تونست یه اثر سینمایی محکم رو شکل بده    و از طرف دیگه نقش آفرینی فوق العاده بازیگران این فیلم به قدری تاثیر گذار و فراموش نشدنیه که با گذشت سی سال، هنوز ارزش دیدن و لذت بردن رو داره.

داستان این فیلم در مورد دکتر ریچارد کمبل که همسرش توسط مردی که یکی از دستاش مصنوعیه، به قتل می رسه. کاراگاه هایی که روی این پرونده کار می کنن، کمبل رو به عنوان قاتل همسرش دستگیر می کنن که اون بعد از محاکمه به اعدام محکوم میشه. اما کمبل در جریان انتقالش به زندان به همراه چند زندانی دیگه فرار می کنه و پس از تغییر چهره، تصمیم می گیره تا قاتل همسرش رو پیدا کنه. ولی در جریان این تعقیب و گریزها، اتفاقات هیجان انگیزی رخ میده که این فیلم رو به یه اثر به یاد ماندنی و زیبا تبدیل می کنه. 

 

فیلم پلیس بورلی هیلز ( Beverly Hills Cop)

قطعا فیلمی که تونست ادی مورفی رو به یه سوپر استار تبدیل کنه، اثر منحصر بفرد مارتین برست کارگردان امریکائیه. شاید به نظر خیلیا این فیلم بیشتر یه اثر کمدی باشه تا یه فیلم اکشن، ولی مورفی تو این فیلم به عنوان یه پلیس باهوشه که برای حل راز قتل بهترین دوستش از دیترویت به کالیفرنیا سفر می کنه و به دنبال یه قاتل می گرده. این فیلم پلیسی پرانرژی و سرگرم کننده به عنوان یکی از موفق ترین و پرفروش ترین فیلم ها، ارزش دیدن و لذت بردن رو داره. 

 

فیلم سکوت بره ها ( The Silence of the Lambs )

اگه این فیلم فوق العاده زیبا رو ندیده باشین؛ حتما در موردش شنیدین. این اثر منحصر بفرد که با اقتباس از رمان بسیار زیبای Hannibal Lecter ساخته شده در مورد یه دکتر دیوانه ست که از کشتن بیماراش لذت می بره؛ به همین خاطر تو یه سلول انفرادی با بالاترین اقدامات امنیتی زندانیه. تو این بین مامور اف بی آی  به نام کلاریس تصمیم می گیره تا با اون مصاحبه ای انجام بده تا بتونه یه قاتل سریالی دیگه رو دستگیر کنه.

شخصیت هانیبال لکتر با نقش آفرینی استادانه آنتونی هاپکینز در رتبه بندی بنیاد فیلم امریکا در رتبه نخست بهترین شرورهای تاریخ سینما قرار داره و این فیلم زیبا در سال 2011 به دلیل اهمیت فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناسی در فهرست ملی این کشور ثبت شد. پس اگه این فیلم زیبا رو ندیدین، فرصت رو از دست ندین و حتما این اثر خارق العاده جاناتان دمی رو ببینین.

 

فیلم بلوک 16 ( Blocks 16 )

در سال 2006 ریچارد دونر زندگی یه کاراگاره پلیس از دور خارج شده رو به نمایش میذاره که باید شاهدی به نام ادی بنکر رو از بازداشتگاه محلی تا ساختمان دادگاه در 16 بلوک دورتر همراهی کنه تا در ساعت 10 صبح در مورد یه پرونده فساد پلیس در برابر هیات منصفه شهادت بده. البته اون چیزی که این فیلم رو فراموش نشدنی می سازه؛ اینه که جک مازلی در طول راه متوجه میشه که ادی قراره در مورد همکاران اون شهادت بده و کل پلیس نیویورک خواهان مرگش هستن.

انتخاب بین وفاداری به همکارا و یا محافظت از شاهد نه تنها چالش بزرگ مازلی محسوب میشه که به خاطر بازی زیبای بروس ویلیس و تاثیرگذاری فوق العاه این فیلم، تماشاگر هم به خوبی درگیر صحنه ها و کشمش های درونی نقش اول فیلم میشه.  

 

فیلم هفت ( Se7en )

دیوید فینچر کارگردان فیلم هفت با نگاهی کلی به جامعه، قاتلی بی رحم رو با همه ضعف ها و عادت های زشتش به نمایش در میاره که در کنار سکانس های نهایی نفس گیر و به یاد ماندنیش این فیلم رو به یه درام پلیسی - جنایی فوق العاده تبدیل می کنه. تو فیلم هفت، قاتل از هفت گناه مرگبار به شکل یه اثر هنری و دلیل جنایات خودش استفاده می کنه. 

این فیلم که به نوعی پیچیده ترین، عجیب ترین، گیج کننده ترین و تا حدی تراژیک ترین فیلم تاریخ سینما به شمار میاد؛ با یه کاراگاه تازه کار شروع میشه که به تازگی وارد زندگی شهری شده. شریک کاری و همکارش که مسن تر از اونه در آستانه بازنشستگیه. البته زمانی زندگی شخصی و حرفه ای این دو کاراگاه دچار چالش میشه که کار روی پرونده وحشتناک یه قاتل که از هفت گناه مرگبار به عنوان الهام کشتن استفاده می کنه رو شروع می کنن.

 

چه جوری میشه شم پلیسی مون رو تقویت کنیم؟

قطعا هیچ کاراگاهی از روز اول پلیس آفریده نشده، بلکه اون هم یه انسان معمولی بوده عین بقیه انسان ها، فقط به خاطر شرایط یا علاقه شخصی، تونسته به مرور مهارت هایی کسب کنه که از اون یه پلیس یا یه کاراگاه موفق بسازه. البته این روزها این امکانات و شرایط تقریبا برای همه وجود داره و افراد می تونن با بازی تو اتاق های فرار ترسناک، معمایی و پلیسی خودشون و مهارت هاشون رو تقویت کنن.

با توجه به این که بازی اسکیپ روم یه ماجراجویی فکری و فیزیکی محسوب میشه، قطعا خیلی بیشتر از دیدن فیلم های پلیسی و خوندن کتاب های معمایی جذابه. چون دیگه لازم نیست از قوه تخیلتون استفاده کنین و با همزاد پنداری، در کنار قهرمان داستان لحظه به لحظه به سرنخ ها توجه کنین و از دیدن چیزهایی که می بینین و شنیدن صحبت هایی که میشنوین، پرده از راز یه جنایت بردارین.

 

منبع: اتاق فرار انیگما