انواع صورت های فلکی

وقتشه درباره صورتهای فلکی و نحوه شناسایی اونها در آسمان صحبت کنیم و این بحث قطعا برای هرکسی جذابه و اصلا نیازی به تخصص خاصی نداره چون با نگاه کردن به ستاره ها هر کسی ی آرامش خاص میگیره.

 

صورت فلکی سیگنوس

 

سیگنوس کلمه ای لاتین شده با منشا یونانی، به معنی قو می باشد. در اساطیر یونان، در یک زمانی زئوس خود را تبدیل به یک قو زیبا می کند. درباره منشا سیگنوس داستان های متفاوتی نسبت به چیزهایی که شنیده اید وجود دارد..

 

صورت فلکی کانیس میجور

 

کانیس میجور کلمه ای لاتین به معنای سگ بزرگ می باشد که در عربی به آن کلب اکبر گفته می شود. معروف ترین داستان این است که این سگ به قدری تند می دود که توسط زئوس تا آسمان اوج می گیرد.

 

چرا این صورت فلکی مهم است؟

 

وجود ستاره شباهنگ در این صورت فلکی باعث مهم بودن آن شده است. که درخشنده ترین ستاره آسمان می باشد.

صورت فلکی آکویلا

 

 

آکویلا کلمه ای لاتین به معنای عقاب می باشد. در اسطوره شناسی یونان، آکویلا نام عقابی می باشد که آکواریوس را به بالای کوه المپوس برد و در یک سری از روایات، آکویلا حمل کننده صاعقه خدای خدایان هم می باشد.

 

معروف ترین ستاره اکویلاAltair  نام دارد. که در واقع اکویلا یکی از نزدیک ترین ستاره هایی به زمین می باشد که با چشم غیرمسلح هم قابل مشاهده است. قسمت بالایی صورت فلکی عقاب تشکیل یک V برعکس می دهد که الطایر تقریبا در نوک آن قرار می گیرد.

 

صورت فلکی آکواریس

 

آکواریوس کلمه ای لاتین به معنای حمل کننده آب/نگه دارنده جام می باشد. در فارسی به آن برج دلو یا آبریز هم می گویند. یکی از بزرگترین، شناخته شده ترین و قدیمی ترین صورت های فلکی نام گذاری شده می باشد که آکواریوس نشان متولدین بهمن در طالع بینی هم می باشد.

 

در یونان، آکواریوس جوانی بسیار جذاب به نام گانیمد هست. زئوس خدای خدایان متوجه جذابیت های ظاهری گانیمد شده و او را به کوه المپوس دعوت کرده، تا حافظ و نگه دارنده جام خدایان باشد. به خاطر خدمت گانیمد به خدایان، او جوانی جاودانه به دست می آورد و نقطه ای در آسمان به منظور قدردانی به نامش زده می شود.

 

صورت فلکی آریس

 

آریس کلمه ای لاتین به معنی قوچ می باشد. تفاوت عمده آریس با دیگر صورتهای فلکی این است که همواره قوچ بوده و شبیه دیگر اشکال نیست. قوچ یکی از صورت های فلکی تشکیل دهنده بروج فلکی(زودیاک) است. در فرهنگ ایرانیان، صورت فلکی قوچ نشان ماه و مبدا شروع سال جدید است.

 

آریس از ۴ یا ۵ ستاره قابل دیدن تشکیل شده که نشون دهنده خطی از سر قوچ تا بدن آن می باشد. ستاره َحَمل واضح ترین ستاره این صورت فلکی است، که از آن در ستاره شناسی بعنوان غول نارنجی یاد می شود.

 

صورت فلکی کاسیوپیا

 

کاسیوپیا نام ملکه ای در اساطیر یونان می باشد. کاسیوپیا ملکه ای بسیار مغرور بود که همیشه عقیده داشت زیباتر از او وجود ندارد. کاسوپیا مادر شاهزاده آندرومدا بوده و برعکس سایر صور فلکی که با عزت در آسمان هستند، کاسیوپیا به عنوان تنبیه در آسمان شب و ستاره هایش برای خود جا خوش کرده است. او راجع به زیبایی خود به حدی مغرور شد که خود را از الهه ها برتر دید و این توهینی به خدایان قلمداد می شد. کاسیوپیا به آسمان تعبید شد تا دیگران عبرت بگیرند.

 

 

 

صورت فلکی شکارچی

 

اوریون نام خود را از شکارچی افسانه ای یونانی گرفته و یکی از بزرگترین و قابل شناسایی ترین صور فلکی می باشد و در سراسر جهان قابل دیدن است. باید به شما بگوییم که اوریون یا صورت فلکی شکارچی معروف ترین صورت فلکی در میان صورتهای فلکی می باشد.

 

در افسانه ها اوریون شکارچی درشت هیکل با قابلیت های فوق طبیعی بوده که فرزند پوزیدون می باشد. در کتاب های گوناگون گفته می شود که او وقت خود را مرتبا با آرتمیس (خداونگار شکار یونان) صرف شکار می کرده است که در نهایت بوسیله کمان آرتمیس کشته می شود. در محافل دیگر نقل است که اوریون به خاطر سم یک عقرب بزرگ به اسم اسکورپیوس جان خود را از دست می دهد.

 

کمربند سه گانه اوریون راحت ترین الگوی ستاره ای قابل شناسایی در آسمان هست. ستاره های ریگل و بتلگئوس درخشان ترین ستاره های این صورت فلکی و بطورکلی آسمان شب می باشد. لازم به ذکر است بدانید از طریق صورت فلکی شکارچی می توان در زمستان به راحتی راه خود را پیدا کنید.

 

 

صورت فلکی صلیب شمالی

 

صلیب شمالی در واقعی نوعی آستریسم (الگوی ستاره ای مشخص) می باشد که درون سیگنوس قو وجود دارد. ستاره دُنب یکی از درخشان ترین ستاره های این صورت فلکی می باشد. این صورت فلکی را می توان در نوار کهکشان راه شیری پیدا کرد. از این صورت فلکی به عنوان یکی از ستون های کهکشان هم یاد می کنند.

 

 

 

صورت فلکی جمینی

 

جمینی کلمه ای لاتین به معنای دوقلو است. صورت فلکی جمینی در اساطیر نشانی بر دوقلوهایی به نام کستور و پولوکس است. در داستان ها، مادر این دوقلوها لدا نام دارد. آنها از دوپدر متفاوت بودند.

 

وقتی کستور کشته شد، برادرش پولوکس به خدای خدایان التماس کرد که برادرش را زنده کند. اما زئوس برخلاف خواسته برادر به دو برادر جایگاهی جاودانه در آسمان داد، که همان صورت فلکی جمینی می باشد! کستور و پولوکس اسامی درخشنده در صورت فلکی جمینی می باشند.

 

 

 

صورت فلکی لئو

 

لئو کلمه ای لاتین به معنی شیر می باشد. از لئو به عنوان یک شیر قدرتمند در تمامی فرهنگ های اساطیری یاد می کنند. در افسانه های یونان، لئو شیری غول پیکر بوده که توسط هرکولس کشته می شود. نقل است که لئو بوسیله سلاح های عادی از پای در نمی آمد و موهای تنش به مانند زره و پنجه هایش برنده تر از شمشیر بود. در نهایت هرکول ناچار می شود لئو را خفه کند. هرکول یک انگشت خود را در این جریان از دست می دهد. لئو در فرهنگ ایران، نماد متولدین مرداد می باشد.

 

شاید بپرسید چرا در سایت اتاق فرار باید مطالبی وجود داشته باشه اما باید به شما بگیم که بسیاری از معماهای بزرگ از روی همین صور فلکی ساخته میشه. پس ذهن خود را به چالش بکشید و معمای خودتون رو پیدا کنید.

 

منبع: اتاق فرار انیگما