5 کتابی که با خوندنش مو به تنتون سیخ میشه

کتابهای ترسناک تاریخ

وقتی میشنویم سرانه مطالعه کشور انقدر پایین اومده از خودمون میپرسیم علت چیه؟ یعنی کتاب جذابیت نداره یا اینستا و … خیلی جذاب شدن؟ یادتونه زنگ ورزش و کلاسهای عملی چقدر خوشحال بودیم ولی نوبت درس و کتاب که میشد اشکمون درمیومد ولی ی درسایی هم بودن که خیلیییییی برای ما جذاب بود و باعث میشد اونا رو واو به واو بخونیم. خب دلیل اینا چی میتونه باشه؟

مهمترین دلیل اینه تو کتابا از اسمای عجیب و سخت استفاده میکنن که برای ما زیاد جالب نیست اما مهمتر از همه موضوع کتابه. همین اتفاق باعث شد ی پیشنهاد خفن براتون بیاریم مثل کتاب ترسناک. باورت میشه با خوندن این 5تا کتاب مو به تنت سیخ میشه و دقیقا حسی که موقع دیدن فیلم ترسناک داری رو بهت میده. تا حالا بهت میگفتن گوشی رو بذار کنار بیا ی چیزی بخور ولی الان بهت میگن چی داره اون کتاب که سر سفره هم ولش نمیکنی.

خوندن داستان های ژانر وحشت، انسان ها رو به جهانی می بره که نویسنده ها با مهارت و زیبایی با استفاده از المان های مختلف هنری در کنار هم چیدن تا به بهترین نحو ممکن حس ترس رو از میان واژه ها و الفاظ به خواننده ها انتقال بدن. نویسنده ها صرفا با اتکا به قوه تخیل خواننده، اونها را در شرایط و موقعیت هایی قرار میدن که ترسناک ترین و دلهره آورترین لحظات شخصیت های داستان رو که معمولا امکان روبرو شدن با انها در زندگی واقعی وجود نداره رو کاملا درک کنن. شرایطی که می تونه واقعا خطرناک و رعب آور باشه، ولی چون خواننده در یه محیط امن وآروم در حال تجسم لحظات دلهره آوره داستانه، نه تنها از اونها لذت می بره بلکه با ترشح آدرنالین پر از انرژی و نشاط میشه.

از بین هزاران داستانی که در ژانر وحشت نوشته شده، در اینجا به چند شاهکار ادبی و منحصر بفرد اشاره می کنیم:

 

اژدهای سرخ ( RED DRAGON )

 

این رمان زیبا اولین اثر از سه گانه پلیسی اثر توماس هریسه که در سال 1981 منتشر شده و به خوبی نشون می ده که قهرمانان هم می تونن وجهی شیطانی داشته باشن. داستان کتاب از این قراره که یک مامور  FBI  ارامش ذهنی خود را قربانی می کنه تا بتونه یه قاتل سریالی و روانی رو متوقف کنه. این کتاب خوانندگان رو به خوبی با جزئیات یک پرونده  پلیسی - روانی آشنا می کنه و نشان می ده که افراد شیطان صفت ممکنه در محیطی کاملا آرام و انسانی رشد کنن.

دو کتاب دیگه ی توماس هریس به نام های سکوت بره ها ( 1988 )  و هانیبال ( 1999 )  که در ادامه این رمان نگاشته شدن نیز در همین ژانر قرار می گیرن.

 

فرانکنشتاین ( Frankenstein )

 

فرانکنشتاین یه رمان مشهور و زیبا به قلم مری شلی ست که به عنوان یکی از انقلابی ترین رمان های ترسناک جهان محسوب میشه. در این کتاب که در سال 1818 منتشر شده؛ ویکتور فرانکنشتاین دانشمندی تنهاست که با هدف خلق موجودی زنده، هیولایی عظیم و مهیب می سازه. با هیولای فرانکنشتاین صرفا به خاطر ظاهری ترسناک و متفاوت، بد و بیمارگونه رفتار میشه، به طوری که اونو کم کم به شخصی شریر تبدیل می کنه.

این رمان که به نوعی پایه و اساس ادبیات تخیلی به شمار میاد؛ داستانی شگفت انگیز و منحصر بفرد داره.

 

گرگ و میش (Twilight )

 

این رمان عاشقانه و ترسناک که اولین بار در سال 2005 منتشر شد، اثر استفانی مه یر نویسنده و تهیه کننده امریکاییه که تا کنون به 37 زبان زنده ی دنیا ترجمه شده. این کتاب که جزء پرفروش ترین کتاب سال 2008 هم هست؛ در مورد ایزابلا سوان هفده ساله ست که عاشق یه خون آشام 119 ساله به نام  ادوارد کالن میشه. این داستان از نگاه بلا سوان نگاشته شده که با بی توجهی به هشدار ادوارد که صحبت کردن یا حتی نزدیک شدن به او براش خطرناکه، در معرض خطر قرار می گیره.

از این رمان زیبا فیلمی نیز به همین نام در سال 2008 ساخته شده که فروش فوق العاده اش یه موفقیت بی نظیر و خارق العاده به شمار میاد.

 

تسخیر عمارت هیل یا خانه جن زده(The Haunting of Hill House  )

 

شرلی جکسون با نوشتن این کتاب ترسناک به نوعی یکی از بهترین داستان های ادبی مربوط به ارواح رو در قرن بیستم نوشته. این کتاب در مورد چهار شخصیته که همگی اطلاعات زیادی در مورد ماورالطبیعیه دارن و تابستان رو در عمارت هیل هاوس می گذرونن. در مدت زمان اقامت اونا در این عمارت تسخیر شده؛ اتفاقات عجیب و غریبی رقم می خوره که بسیار ترسناک ودلهره اوره و همهشون رو هم تحت تاثیر قرار میده.

با اقتباس از این رمان که در سال 1959 منتشر شده دو فیلم و یه نمایشنامه ساخته شده که بسیار مورد توجه همگان قرار گرفته.اسم اتاق تسخیر هم از این کتاب گرفته شده.

 

بچه رزماری ( Rosemary s Baby )

 

یک داستان ترسناک از آیرا لوین نویسنده امریکایی که در سال 1967 منتشر شد. داستان در مورد زن جوانیه که به همراه همسرش به آپارتمانی قدیمی در شهر نیویورک نقل مکان می کنه که به گفته همگان سابقه مرموزی در زمینه قتل و جادوگری داره.

گای همسر رزماری هنر پیشه ایه که بچه دارشدنشون رو منوط به ثبات در وضعیت حرفه ایش میدونه. با سکونت تو این خونه ی مرموز و شروع رفت و امدهای همسایه، اتفاقات خاصی میفته، مثلا یکی از رقیبای گای به شکل عجیب و غریبی دچار حادثه میشه و نقشش به گای داده میشه. واسه همین گای به بچه دار شدن راضی میشه و ...

یک سال بعد از انتشار این کتاب در سال 1968 رومن پولانسکی اثری سینمایی با الهام از این کتاب می سازه که در رشته بهترین فیلم نامه اقتباسی؛ نامزد اسکار میشه.

علاوه بر این آثار با ارزش؛ اثرهای ماندگاری مانند سکوت بره ها؛ دراکولا، درخشش ,حلقه، آن ( IT )، جن گیر و صدها اثر ترسناک ادبی فوق العاده دیگه ای تو این زمینه وجود دارن که همشون به این نکته مهم تاکید دارن که این ژانر به عنوان یه ژانر محبوب و پر طرفدار، جذابیت های خاص و بینظیری داره.

خوانندگان دلایل مختلف و بی شماری برای خوندن کتاب های ترسناک بیان  می کنن که از نظر من جالب ترینش اینه که  بعضی ها معتقدن با خوندن کتاب های ترسناک، شجاعتر میشن. این افراد که به نظر می رسه با رویارویی با ترساشون به مقابله باهاش می پردازن، با خوندن این نوع کتاب ها، شناخت بهتری از ترس ها و دلهره هاشون پیدا می کنن و بعد  خودشون رو توموقعیت ترسناک مثل اتاق فرار ترسناک قرار میدن تا کم کم بتونن بر ترسشون غلبه کنن.

برای این افراد بهترین مکان برای چالش و امتحان، اتاق های فراری ست که بر اساس انواع ترس ها طراحی و ساخته شدن. مجموعه هایی مثل انیگما که با استفاده از تکنیک ترس تلاش می کنه تا مخاطب رو به بهترین شکل ممکن با خودش همراه کنه و با استفاده از عناصر مناسب چالش هایی رو در ذهن بازیکن ایجاد کنه. این چالش ها و معماها به اونها کمک می کنه که در نهایت در زمان رویارویی با ترس، بتونن با پس زدن ترس و آگاهی از موقعیتی که در اون هستن، به بهترین شکل ممکن شرایط رو مدیریت کنن و بهترین عکس العمل رو از خودشون نشون بدن.

این تمرین می تونه خیلی کاربردی و کارامد باشه، بخصوص که در دراز مدت افراد به صورت غریزی در مواجهه با شرایط ترسناک مشابه، عکس العمل مناسب خواهند داشت. بنابراین اگه از جمله افرادی هستین که خوندن کتاب های ترسناک بهتون دل و جرات میده، تجربه عینی ترستون تو اتاق فرار کمک می کنه تا هر آنچه را که تجسم کردین به صورتی کامل تر در فضایی کاملا متناسب با ژانر مورد علاقتون تجربه کنین. تنوع اتاق های فرار انیگما ( قتل مرموز، کلبه وحشت، تسخیر، اتاق روانی، اتاق جنگ و ... ) یه فرصت عالی برای اونایی که دلشون میخواد تجربه های متفاوتی داشته باشن و خودشون رو در موقعیت های مختلف به چالش بکشن.

اتاق فرار انیگما فرصتی استثنایی برای تجربه ترس و دلهره به صورت هیجان و انرژیه که فقط مخصوص این مجموعه ست، چون تو این مجموعه شرایط جوری کنار هم چیده میشه که بازیکنا در شرایطی کاملا ایمن، با ترس های خودشون مواجه میشن و با آگاهی و شناخت درست عکس العملی واقعی از خودشون نشون میده.

 

منبع: اتاق فرار انیگما