اگر دزد به خودمون نزده باشه قطعا شنیدیم که گوشی، پول، کیف و خونه فلانی رو دزد زد. حالا این دزدی ها خیلی کمتر از این چیزایی هست که ما قراره براتون بگیم و مختون سوت بکشه. در مورد این پرونده های عجیب و غریب دزدی و قتل تو دنیای واقعی، ی بازی به اسم اتاق قتل مرموز داریم که شما مسئول پیدا کردن مجرم هستید.

سعی کنید آرامش خودتون رو حفظ کنید، ولی بهرحال طبیعیه اگه با دیدن اسم بعضی از شناخته شده ترین آثار هنری تاریخ تو لیست مواردی که دست کم یک بار به سرقت رفتن شاخ در بیارید! ارزش پولی اشیایی که ازشون صحبت می کنیم از ده ها میلیون دلار شروع میشه و تا جایی پیش میره که دیگه نمیشه با پول ارزش بعضی از اونها رو سنجید. از جواهرات قیمتی تا تابلوهای نقاشی مشهور، آثاری که در اصل به موزه ها تعلق دارن، اما طمع سارقان اهل هنر! بعضی از اونها رو به سرنوشتی نامعلوم دچار کرده…


1. ویولن گیبسون استرادیواریوس، ارزش: 15 میلیون دلار


این ویولن فوق العاده ارزشمند یکی از گران قیمت ترین ویولن های دنیاست که در سال 1713 میلادی توسط سازنده ایتالیایی، آنتونیو استرادیواری ساخته شده. در سال 1919 دو بار دزدیده شد! که البته خیلی زود بازیابی شد. یه بار دیگه در سال 1936 توسط یک دلال ساز دزدیده شد، که این بار سارق 50 سال بعد از سرقتش در بستر مرگ نزد همسرش اعتراف کرد. همسرش ویولن رو به مقامات قانونی برگردوند. در حال حاضر نوازنده چیره دست ویولن، جاشوا بل، صاحب این ویولن هست.

 

2. تابلوی "کبوتر و نخود سبز" اثر پیکاسو، ارزش: 28 میلیون دلار

این اثر که پابلو پیکاسو در سال 1911 کشیده، یکی از پنج تابلویی بود که در سال 2010 از موزه هنرهای مدرن پاریس ربوده شد! مجموع این پنج تابلو بالغ بر 123 میلیون دلار ارزش داشت که بین اونها تابلوی پیکاسو ارزشمند ترین بود. سارق سال 2011 دستگیر شد (درست خوندید، سارق یک نفر بود!) اما نقاشی های مفقود هیچ وقت پیدا نشدن، سارق هم اعلام کرده بود که موقع فرار از ترسش تابلوها رو داخل سطل آشغال انداخته و صحنه رو ترک کرده!


3. تابلوی "گل‌های خشخاش" اثر ون گوگ، ارزش: 55 میلیون دلار


تابلویی که گفته میشه ونسان ون گوگ سه سال قبل از اینکه خودکشی کنه (در سال 1887) کشیده، تابحال دو بار دزدیده شده! بار اول در سال 1977 از موزه محمد محمود خلیل در قاهره مصر به سرقت رفت و 10 سال بعد سر از کویت در اورد! بار دوم در سال 2010 دزدیده شد و هم چنان جزو آثار هنری مشهور اما مفقوده متأسفانه! ناگفته نماند که برای یابنده یا کسی که اطلاعاتی به درد بخور در مسیر پیدا شدن این اثر هنری ارائه کنه، مژدگانی 175 هزار دلاری در نظر گرفته شده!

4. تابلوی "طوفان در دریای جلیل" اثر رامبرانت، ارزش: 100 میلیون دلار


شاهکار رامبرانت، نقاش هلندی قرن هفدهم، و تنها منظره دریایی که توسط وی نقاشی شد... این تابلو در مارس 1990 بهمراه 12 اثر هنری بسیار ارزشمند دیگه از موزه ای در شهر بوستون دزدیده شد. مجموع ارزش تمام تابلوها در اون زمان 500 میلیون دلار بود، که این سرقت رو به بدنام ترین سرقت آثار هنری در تاریخ و هم چنین بزرگ ترین سرقت اموال شخصی در سطح جهان تبدیل کرد. چند سال پیش بازرسان اف بی آی اعلام کردن که سارقان این پرونده مرموز شناسایی شدن، اما در قید حیات نیستن! بنابراین تابلوی رامبرانت و سایر آثار همچنان مفقود هستن.

 

5. تابلوی "مونا لیزا" اثر دا وینچی، ارزش: دست کم 2 میلیارد دلار


مونا لیزا بدون شک مشهورترین اثر هنری دنیا و لبخند اون پر تکرار ترین لبخند تاریخه! این تابلوی گران بها در سال 1911 توسط یکی از کارمندان موزه لوور از موزه دزدیده شد! سارق زرنگ تا ساعت تعطیلی موزه توی کمد جارو قایم شده بوده و بعد با مونا لیزا فرار می‌کنه! خوشبختانه بعد از دو سال تابلو پیدا شد و مونا لیزا به خونه اش برگشت! با ارزش امروزی دست کم ۲ میلیارد دلار، می‌شه قاطعانه گفت که تابلوی مونا لیزا با ارزش ترین شیء به سرقت رفته در دنیاست!

درسته کسایی که چنین دزدی هایی رو انجام میدن، آدم های حرفه ای و باهوشی هستند ولی کسایی هم هستند که به همون اندازه یا شاید هم بیشتر هوش و استعداد برای گیر انداختن این دزدها دارند. اگر مایلید تو حل یکی از سخت ترین و هیجان انگیزترین پرونده های دزدی در جهان، نقشی داشته باشید، تویِ اتاق فرار منتظرتون هستیم.


منبع: مجموعه اتاق فرار انیگما