کمتر کسی پیدا میشه که بگه هرکول پوآرو رو نمیشناسم. ممکنه کتاب آگاتا کریستی رو نخونده باشید اما قطعا فیلم پوآرو رو دیدید. محبوبیت زیاد این رمان باعث استفاده از این کاراکتر در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی زیادی شده. از بین اونا سریال هرکول پوآُرو در ژانر درام جنایی با لوگوی مخصوص، موسیقی منحصر بفرد و بازی فوق العاده دیوید سوشی شاهکاریه که در ماندگاری این اثر بیشترین تاثیر رو داشته. پوارو کوتاه قد ( تقریبا 150 سانتی متر)، مرتب، شنگول و شیک پوش یه سری خصوصیات منحصر بفرد داره که شنیدنشون می تونه برای همه جالب و جذاب باشه، مثل این که :

 

  1. پوارو در اصل بلژکیه نه فرانسوی. این یه حقیقته که پوارو بارها بهش اشاره می کنه.

  2. پوارو قبلا عضو نیروی پلیس بلژیک بوده و به خاطر هوش و سخت کوشی زیادش خیلی زود ترقی می کنه و قبل از جنگ جهانی اول حتی رییس پلیس بروکسل هم میشه.

  3. با آغاز جنگ جهانی اول و اشغال بلژیک، پوارو به انگلستان پناه میاره و به مرحمت پیرزنی ثروتمند به نام امیلی اینگل تورپ در روستای استایلز سنت مری ساکن میشه. همونجایی که اولین پرونده جنایی رو حل می کنه.

  4. پوارو خیلی مغروره و بویی از فروتنی نبرده. داستان رمان تو زمان انگلیسی های عهد امپراتوری یعنی شاه ادوارد و شاه جورج رخ داده که انگلیسیها بزرگترین قدرت دریاها و امپراتوری قدرتمندی تو دنیا به شمار میرفتن؛ ولی پوارو با میل سیری ناپذیرش به خودستایی حتی انگلیسیارم از رو برده بود و عاصیشون کرده بود. کلا خیلی به قدرت ذهنش مباهات می کرد و دوست داشت اونو با عنوان مشهورترین و بهترین کاراگاه خصوصی جهان صدا بزنن.

  5. پوارو از نظر جسمی آدم ضعیفیه و تاب و تحمل فشار بدنی نداره. تو سفر با هواپیما و کشتی، همش ناله و بی تابی می کنه. هوای سرد و بارانی رو دوست نداره و معتقده که قدرتش تو مغزشه و از زد و خورد و زورازمایی هم تا جایی که امکان داره، دوری می کنه. در کل از فعالیت فیزیکی که همراه با قدرت و سرعت باشه استقبال نمی کنه.

  6. پوارو به ظاهرش خیلی اهمیت میده و توجهش به سرو وضعش وسواس گونه ست. پوشیدن جامه های گران قیمت و رسمی حتی تو شرایط غیر رسمی با کفش های ورنی براق و تلاش برای پوشاندن موهای خاکستری که خیلی وقتا تمسخر اشکار یا پنهان اطرافیان رو به همراه داشت، از خصوصیات بارز این شخصیته. برای پوارو آرایش سبیل شق و رق و نظامیش که به صورتش شکوه خاصی میداد؛ به اندازه دقتش به جزئیات پنهان یه قتل مهم و حیاتی بود.

  7. پوارو وسواس فکری و عملی داره و به رعایت نظم و ترتیب و قرینگی خیلی توجه می کنه. به همین خاطر بعضی از رفتاراش از نظر دیگران عجیب و غریبه مثلا خطوط منحنی تو چیدمان منزل رو نمی پسنده و مبلمان با زوایای گرد رو اصلا تحمل نمی کنه. در حال صحبت با دیگران بی اختیار در حال مرتب کردن خرت و پرتهاست. از نظر پوارو واقعا غیر قابل تحمله که هر مرغ، تخمایی با اندازه های متفاوت بذاره!!! چون در این صورت تقارن روی میز صبحانه بهم می خوره. از همه عجیب تر این که هرکول هیچ وقت یه قرص نان با شکل نامنظم رو  هم نمی خورد.

  8. هرکول غذای خوشمزه رو می پرسته و به اشپزی علاقه داره و در انتخاب اونا وسواس زیادی به خرج میده. در بهترین رستوران های غذا می خوره و صبحانه کامل از نظرش هات چاکلت با کروسان یا یه خوردنی شیرینه. نوشیدنی های مورد پسندش هم خاص و یکم منحصر بفردن. مثلا قبلنا قهوه می خورد ولی الان فقط شکلات داغ و کروسان می خوره.

  9. در بلژیک یه آبجو به نام هرکول وجود داره که به نام M.Piorot نامگذاری شده. هرچند که هرکول برخلاف انگلیسیا لیکورهای شیرین با طعم میوه رو می پسندید. به نظرم یه بطری شراب و یا شاید یه لیکور خوب انتخاب بهتری بود.

  10. روش کار هرکول پوارو هم کاملا با بقیه کاراگاها فرق داشت و برخلاف اونا از طریق بررسی شواهد مثل ردپا یا خاکستر سیگار و ... نتیجه گیری نمی کرد. بلکه قدرت منحصر بفرد پوارو تو بازافرینی صحنه های قتل تو ذهنش بود. استفاده از سلول های خاکستری مغز بعد از بدست آوردن سرنخ ها از زیبا ترین جنبه های داستان پواروئه.

هرکول پوآرو معروف به موسیو پوارو کاراگاه تخیلی 33 رمان، 59 داستان کوتاه و یک نمایشنامه کامل از آگاتا کریتسی، نویسنده شهیر انگلیسیه که قهرمان 4 رمان ادامه دار سوفی هانا هم هست. پوارو از مشهورترین شخصیت های داستانی تاریخ ادبیاته که جمله معروفش" همه چیز بر عهده سلول های خاکستری مغزه" هیچ وقت از یادها نمی ره.

در حال حاضر با وجود پیشرفت های خیلی زیادی که توعرصه بازی به وجود اومده؛ شما می تونین خیلی راحت و سریع به خواستتون برسین و خودتونون رو تو جایگاه یه کاراگاه معروف مثل پوارو قرار بدین و چالش های این شغل رو از نزدیک لمس کنین، مجموعه های اتاق فرار با اتاق هایی که دقیقا برای فعال شدن سلول های خاکستری مغزتون طراحی شدن.

 پس اگه واقعا فک می کنین که انسان زیرکی هستین و نکته سنجیتون مثال زدنیه، می تونین خودتون رو تو اتاق قتل مرموز مجموعه انیگما محک بزنین و برای یه ساعت خودتون رو تو نقش یه کارگاه زبده و کاربلد به چالش بکشین. تو اتاق قتل مرموز مجموعه انیگما، معمای یه قتل عجیب و به ظاهر حل نشدنی منتظر شما و دوستاتونه تا تو یه فضایی رازگونه  قاتل رو پیدا کنین. قاتل قتل های سریالی ای که 11 نفر رو به یه روش واحد به قتل رسونده و پلیس از پیدا کردنش عاجزه. برای حل کردن این پرونده به کاراگاهایی احتیاجه که از نظر ذهنی آمادگی حل معما و روبرو شدن با واقعیتها رو داشته باشن و بتونن با کمک سرنخ های به جا مانده قاتل رو پیدا کنن. فضاسازی و شخصیت پردازی این اتاق کاملا راز آمیزه و اگه شما شخصیت کاوشگرانه ماجراجویانه دارین، لذت حل کردن معما تو این اتاق رو به هیچ وجه از دست ندین.

 

منبع: مجموعه اتاق فرار انیگما