قطعا شما هم آدم هایی رو می شناسین که کارهایی انجام میدن که به نظر شما بدور از عقل و منطقه و خیلی خرافاتی هستن! البته از نظر من، همه ما کم و بیش انسان هایی خرافاتی هستیم، همین که اسفند دود می کنیم؛ تا چشم بد رو از خودمون دور کنیم و یا وقتی برق میاد؛ صلوات می فرستیم، نشون میده یه ریشه هایی از خرافات تو ما وجود داره. با این اوصاف سر اصل قضیه یعنی " خرافاتی بودن اغلب آدمها " به توافق رسیدیم و تفاوت در میزان خرافاتی بودنه که قطعا مساله مهمیه، چون مثل هر باور و اعتقاد دیگه ای اگه از حد و حدودش بگذره؛ می تونه جریان زندگی رو مختل کنه و مشکلاتی رو برای افراد به وجود بیاره.

به همین خاطر لازمه اول شناخت درستی از خرافه داشته باشیم؛ تا اجازه ندیم با تاثیر زیادش، زندگی رو از حالت معمول و عادی خارج کنه، سپس با استفاده از عقل و منطق سعی در کنترل این باورهای نادرست داشته باشیم. این خرافات باعث میشه یک سری از بازی ها مثل اسکیپ روم تهران ترسناک ازش استفاده کنن.

 

نکات جالب در مورد خرافات

در حقیقت هیچ کجای جهان رو نمیش؛ه پیدا کرد که مردمش به یه سری خرافات، اعتقاد نداشته باشن. یکی از موارد جذاب و شنیدنی در مورد خرافات اینه که یک رفتار یا باور در یه منطقه می تواند در جای دیگر فاقد اهمیت باشه، حتی در برخی موارد بعضی باورها و رفتارهای خرافی برای نسل جدید همون منطقه هم بی اهمیت میشه. قطعا این اتفاق به این خاطره که این عقاید خرافی هیچ دلیل منطقی و پشتوانه علمی ندارن. اصلا یکی از مهم ترین دلایل از بین رفتن یا کمرنگ تر شدن برخی از این باورها و عقاید همینه، چون تو جهان مدرن، دیگه عواملی مثل سحر و جادو مثل قبل جایگاه خاص و ویژه ای ندارن و افراد معمولا چیزی رو می پذیرن که بتونن با عقل و منطق توجیهش کنن. پس هر چه جامعه ای منطقی تر و علمی تر باشه، عقاید خرافی مردمش، کمتره.

 

خرافات در زندگی

یه نکته جالب دیگه در مورد خرافات اینه که وقتی بهش باور داشته باشی، حتما اتفاق میفته. همین تناقض هم باعث میشه؛ تا یه سری افراد با تمام وجود به یه موضوع غیر علمی معتقد باشن و حضورش رو تو زندگیشون حس کنن؛ ولی واسه آدمهای دیگه که به همون موضوع اعتقاد ندارن، هیچ اتفاق خاصی نیفته و همه چیز روال عادیش رو طی می کنه. یکی از مهمترین دلایل جاودانه شدن برخی خرافات هم، همینه. چون افرادی که در مورد یه خرافه به باور قلبی می رسن، با فکر کردن بهش باعث میشن؛ تا اون موضوع محقق بشه و اون خرافه از یه باور موهوم و غیر منطقی به یه موضوع ماورالطبیعه تبدیل بشه. همین موضوع در ظاهر ساده باعث میشه تا این گونه خرافات از نسلی به نسل دیگه منتقل بشه و جاودانه بشه.

 

خرافات در زندگی

 

 

 

البته تو این بین برخی از این خرافه ها خیلی عجیب و غریب و دور از ذهن هستن که شنیدنشون خالی از لطف نیست:

 

1. خرافات اعداد

 

اعددا یکی از مهم ترین باورهای خرافی ملت های مختلف جهان رو تشکیل میده. مثلا تو کشور چین عدد 4 شوم شناخته میشه. از اونجا که تلفظ عدد چهار در زبان چینی بسیار شبیه واژه مرگه، تو چین خیلی از ساختمان ها طبقه چهارم ندارن و به جای اون از حرف انگلیسی F استفاده می کنن یا حتی صندلی شماره چهار تو این کشور وجود نداره. نکته جالب توجه اینه که نتایج یه مطالعه 25 ساله تو بی ام جی ( مجله پزشکی بریتانیایی) تو امریکا نشون میده: احتمال مرگ چینی ها و ژاپنی های ساکن امریکا به علت نارسایی قلبی تو چهارمین روز از ماه نسبت به بقیه روزهای هفته  13 درصد بیشتره. همین بررسی تو کالیفرنیا  27 درصد رو نشون میده. 

 

همتای غربی عدد 4، عدد 13 تو فرهنگ غربیاست که اون رو نحس می دونن. به همین خاطر تو ساختمون های جهان غرب، آسانسوها طبقه ای با شماره 13 نداره. این اعتقاد هم به این خاطره که عدد 13 ناکامل و غیر عادیه. یا مثلا عدد 26 بدیمن و نحس محسوب میشه و منجر به بدشانسی میشه.

 

 

 

2. خرافه سطل خالی 

 

یه باور عجیب و غریب تو روسیه وجود داره که حمل کردن یه سطل خالی یا حتی دیدن کسی که سطل خالی حمل می کنه، نشانه بدیه و باید منتظر یه اتفاق بد بود. این باور خرافی هم ریشه در این داره که روس ها میگن تزار، الکساندر دوم توسط یه مرد با سطل خالی ترور شد.

 

 

 

3. پنکه

 

یکی از عجیب ترین خرافات دنیا،  مربوط به مردم کره جنوبی و اعتقادشون به پنکه ست. تو کره جنوبی مردم بر این باورن که اگه پنکه ای رو تو یه اتاق بسته تو شب روشن کنن، اون پنکه شما رو می کشه. بر اساس همین باور، مردم کره جنوبی پنکه رو فقط تو اتاق هایی استفاده می کنن که شیشه های ترک خورده داشته باشه.

 

 

 

4. قیچی

 

باور مصریا در مورد قیچی به عنوان یکی از عجیب ترین خرافه های دنیا شناخته میشه؛ چون اونا بر این باورن که اگه بدون این که چیزی رو ببرن؛ یه قیچی را باز و بسته کنن؛ حتما اتفاق بدی واسشون میفته. البته بدتر از باز و بسته کردن قیچی، باز گذاشتنشه. مصریا معتقدن باز گذاشتن قیچی، باعث میشه روح های شیطانی معلق تو هوا بریده بشه و اونها عصبانی بشن.

 

 

 

5. شوم یا نحس بودن روزهای هفته 

 

یکی از باور رایج خرافاتی خیلی از ملت ها، در مورد روزهای هفته ست. مثلا تو ایتالیا از جمعه ای که هفدهم ماه باشه؛ می ترسن. چون اعداد رومی XVII می تونه واژه VIXI رو بسازه که تو زبان لاتین یعنی زندگی من تموم شده. 

 

 

 

6. تخم مرغ

 

انگلیسیا جزء خرافاتی ترین مردم دنیا به حساب میان که باورهای عجیب و غریبشون زبانزد خاص و عامه. یکی از عجیب ترین خرافات انگلیسیا در مورد تخم مرغه که برخی از مردم بر این باورن که وقتی میخوان یه تخم مرغ آب پز رو بخورن یا بشکنن؛ علاوه بر شکستن سر اون، حتما باید ته اون رو هم بشکونن، چون اگه این کار رو نکنن، یه جادوگر تکه های پوست تخم مرغ رو جمع می کنه و با اون یه قایق می سازه و باعث به وجود اومدن یه طوفان وحشتناک میشه.

 

 

 

7. نمک

 

این خرافه که مربوط به یه ملیت خاصی نمیشه؛ معمولا تو برخی از جوامع مسیحی رایجه. تو این خرافه، ریختن نمک روی سفره بدشگون و شوم شناخته میشه. احتمالا اعتقاد به این خرافه ریشه تو ریختن نمک تسط یهودا و خیانتش به حضرت مسیح داره. البته جوامعی که به این باور اعتقاد دارن؛ برای پیشگیری از وقوع حادثه شوم، پس از ریختن نمک بر روی سفره، یه کم نمک تو شانه چپ فردی که نمک از دستش ریخته؛ می پاشن. اونها به باور خودشون با این کار چشم شیطان رو که قصد بدبخت کردن فرد مورد نظر رو داره؛ کور می کنن و یا حتی شیطان رو فراری میدن.

 

انواع خرافه های رایج در ایران

شاید از نظر خیلی از ماها به عقب راه رفتن یه سرگرمی باشه؛ ولی تو کشور پرتغال این موضوع بدشانسی میاره؛ چون داری راهتو به شیطان نشون میدی و یا شاید این باور انگلیسیا که اگه در ابتدای هر ماه بگن" خرگوش خرگوش " تا برای 30 روز آینده، موفقیت کسب کنن؛ هم خیلی مسخره به نظر بیاد، ولی بیاین بپذیریم با وجود همه پیشرفت های علمی و سفر انسان دوپا به کره ماه، هم چنان باورها و اعتقاداتی وجود دارن که هیچ ربطی به سن و سال و جنسیت ندارن و امکان داره همه افراد یه ملیت بهش عمل کنن. این نوع خرافه ها تو کشور خودمون هم وجود داره و افراد زیادی هستن که به این چیزها اعتقاد دارن.

 

اتاق های فرار با استناد از مفاهیم خرافه

اگه از اون دست آدمایی هستین که نسبت به ترس های آدم های قدیمی در مورد اجنه و ارواح کنجکاوید و دلتون میخواد حال و هوای اون موقع ها رو درک کنین، تو مجموعه اتاق های فرار انیگما چند تا انتخاب جذاب و دوست داشتتنی منتظرتونه که هر کدوم به راحتی می تونه علاوه بر القای حس ترس و دلهره، هیجان ناشی از تجربه ای مشابه تجربه مادربزرگاتون رو براتون بسازه که تا مدت ها توخاطرتون می مونه و از یادتون نمیره.

منبع: اتاق فرار انیگما